OVER NIX

 

De NIX18-campagne is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een groot aantal partners (Koninklijke Horeca Nederland, KWF kankerbestrijding, Longfonds, Trimbos-instituut, NOC*NSF, supermarkten verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, GGD GHOR Nederland, GGD’en, Thuiswinkel.org, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de ministeries van Veiligheid en Justitie ). Doel van de campagne is het versterken van de sociale norm ‘niet drinken en roken tot je 18e‘. De campagne richt zich op de hele samenleving, meer in het bijzonder de omgeving van jongeren. Iedereen zou het normaal moeten gaan vinden als jongeren voor hun 18e niet roken of drinken.

Wat kan helpen om de sociale norm te ondersteunen is dat per 1 januari 2014 de Drank- en Horecawet en de Tabakswet zijn gewijzigd.  

Per 1 januari 2014 mag aan jongeren onder de 18 geen alcohol of tabak meer worden verkocht. Ook mogen jongeren tot hun 18e geen alcohol bij zich hebben in het openbaar (bijvoorbeeld op straat, in de kroeg, op een station). Aanvullend aan deze sociale normcampagne richten partners als het Trimbos-instituut en de ’ GGD’ en zich met hun 1-op-1 activiteiten direct op opvoeders en hun kinderen. Om hen te stimuleren en te helpen het gewenste gedrag in praktijk te brengen,namelijk: het maken van de NIX-afspaak. Een afspraak om niet te roken en niet te drinken tot je 18e.
 Op Rijksoverheid.nl staat meer informatie over de wetswijziging.

De NIX campagne wordt ondersteund door de volgende organisaties: